fredag 8. mai 2015

Snakk slik at barna lytter - 25 råd (Del 5/5)

Femte og siste del i serien "Snakk slik at barna lytter" er nå tilgjengelig. 


21. Gi gode alternativ
Når barna ønsker noe, men de ikke kan få det, er det lurt å gi dem et annet alternativ som virker like bra. F.eks: Du kan ikke dra til lekeplassen alene, men vi kan spørre Maria om hun vil komme å leke i hagen sammen med deg.
22. Forbered barna
”Vi skal snart dra, nå må du si ’ha det bra’ til lekene og ’hadet’ til Max og Mia”.
23. Åpne et barn som er lukket
Tenk over hvordan du formulerer deg for å åpne opp en liten lukket hjerne og munn. Snakk om ting du vet barnet er opptatt av, og som det blir begeistret av. Spør åpne spørsmål, der barnet må svare mer en bare ”ja” og ”nei”. I stedet for å si ”Hadde du en fin dag på skolen i dag?”, si heller; ”Hva var det gøyeste på skolen i dag?”


24. Bruk ”Når du…..blir jeg…..fordi….”
Når du springer bort fra mamma i butikken blir jeg redd, fordi jeg kanskje ikke finner deg igjen.

25. Avslutt diskusjonen

Hvis en samtale utvikler seg til en diskusjon, så si; ”Jeg har ikke tenkt å forandre mening om dette. Beklager.” Eller ”Det blir som jeg har sagt.” Dette vil spare både deg og barnet ditt mye mas og energi. Ikke bruk ”strengestemmen” i tide og utide, spar den til når du virkelig mener alvor.
En familie - En inntekt (c)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)